Förskoletankar.

Det är dags att söka förskoleplats åt Stora igen. Den förra (Waldorf) fick vi ju tyvärr säga upp i början på sommaren då den helt enkelt låg för långt bort för att jag ensam, med småpojkarna i släptåg, skulle kunna både lämna och hämta flera gånger i veckan.

I förra veckan var vi på besök på en annan Waldorfförskola där Stora i princip är garanterad plats med start nu i vinter - fantastiskt! Utegården är definitivt inte lika mysig som där jag gick när jag var liten, men helt okej med tanke på att förskolan ligger inklämd mellan en massa höga lägenhetshus och insidan är så mysig som den bara kan bli. Vi fick bara träffa två av pedagogerna, men båda två verkade trevliga, lugna och harmoniska. Vad väntar vi på?

Mjo... problemet är att den här förskolan fortfarande betyder RESA snarare än "promenera-bort-till-dagis". Först är det promenaden till spårvagnen, sedan resa med spårvagnen, byte till buss och så en liten promenad till förskolan. Med ett barn skulle detta kännas helt okej, men nu har vi dubbelvagnen som ska få plats på morgonfulla spårvagnar och bussar, en ståbräda som kanske inte funkar så bra att rulla i snö = påpälsad 3-åring som ska ta sig fram till fots... Ni förstår. Allt blir ett större projekt. Dessutom är detta ett föräldrakooperativ vilket betyder städdagar, trädgårdsdagar, hjälpa till vid behov osv. Kanske inte vad vi behöver egentligen, vi har ju ganska fullt upp redan.

Samtidigt kan jag/vi bara inte släppa tanken på Waldorf. Särskilt inte när man ser de kommunala förskolorna kring vårt hus. Kalla lokaler, asfalterade utegårdar, många barn, få pedagoger - för att inte tala om maten! Men det går ju inte att komma ifrån att de ligger ruskigt nära, tre utav dem. Det skulle göra livet så mycket enklare... Som jag har förstått det är det dock personalen på en kommunal förskola som bestämmer hur ens 15h/vecka ska disponeras? Det är ju helt klart ett stort minus - vi vill själva kunna bestämma vilka dagar Stora ska gå där! Det får vi ju göra på Waldorf.

Fy, jag känner mig så stressad över det här så det är inte klokt. Förhoppningsvis får vi komma på besök till ett eller två av de kommunala mot slutet av veckan så vi kan jämföra på riktigt. Hoppas på att det ska göra beslutet lättare, men det kanske blir tvärtom?



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0